Equinor i Polenergia z bardzo ważnym kontraktem na statki instalacyjne dla projektów Bałtyk 2 i 3

Equinor i Polenergia podpisały bardzo ważny kontrakt dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Po zamówieniu turbin, fundamentów oraz kabli morskich i lądowych, obie spółki podpisały niezwykle istotną umowę na statki instalacyjne. Statki posłużą do transportu i instalacji na morzu 100 ogromnych turbin wiatrowych.
Projekty Bałtyk 2 i 3, o łącznej mocy 1440 MW, dysponują kompletem morskich i lądowych pozwoleń na budowę. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski.
W ramach projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na Morzu Bałtyckim powstanie 100 turbin wiatrowych o mocy 14,4 MW każda. To największe turbiny wyprodukowane do tej pory przez firmę Siemens-Gamesa. Wieże wiatrowe osiągną wysokość 260 metrów, co oznacza, że każda z nich będzie wyższa niż Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Po uwzględnieniu fundamentów, które znajdują się pod powierzchnią wody, całkowita wysokość jednej turbiny niemal zrówna się z wysokością wieży Eiffla.
Do transportu i instalacji ogromnych turbin posłużą statki instalacyjne. Umowę dotyczącą statków Equinor i Polenergia podpisały ze spółką Cadeler.
–Podpisana umowa na statki instalacyjne to kolejny krok w kierunku finalnej decyzji inwestycyjnej oraz budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Budowa takiej infrastruktury na pełnym morzu jest bardzo skomplikowana i wymaga specjalistycznej floty statków. Zainstalują one najnowocześniejsze i bardzo wydajne turbiny wiatrowe na głębokości kilkudziesięciu metrów. Cieszy nas, że możemy wykorzystać swoje międzynarodowe doświadczenie z budowy infrastruktury energetycznej na morzu - mówi Prezes Zarządu Equinor Polska, Michał Jerzy Kołodziejczyk.
Cadeler to globalna firma z siedzibą w Danii, która jest dostawcą usług związanych z instalacją, eksploatacją i utrzymaniem morskich farm wiatrowych. Do realizacji zakontraktowanych zadań Cadeler zamierza wykorzystać dwa typy statków instalacyjnych – klasy P oraz klasy O.
Statki klasy P zostały zaprojektowane do działania w najtrudniejszych lokalizacjach na świecie i dysponują najbardziej zaawansowanym sprzętem na pokładzie. Jednostki dysponują zwiększoną przepustowością tranzytową, skracając czas instalacji, a tym samym obniżając całkowity koszt budowy morskich farm wiatrowych.
Jednostki typu P dysponują powierzchnią pokładu wynoszącą 5600 m2, ładownością na poziomie ponad 17 600 ton i udźwigiem głównego dźwigu, który przekracza 2600 ton w promieniu 46 metrów od statku.
Statki klasy O opierają się na konstrukcji złożonej z 6 nóg. Główny dźwig zamontowany na jednostkach typu O ma udźwig do 1600 ton w promieniu 40 metrów od jednostki. Główny hak może sięgać 160 metrów ponad pokład główny.
Obie klasy statków uzupełniają się podczas prac na morzu, co zwiększa elastyczność i efektywność prowadzonych działań. Jednostki obu typów mają ponad 150 metrów długości.
– Kontrakt na statki instalacyjne dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to jeden z ostatnich kroków, który dzieli nas od ich budowy. Skalę projektu najlepiej oddają liczby. Dzięki instalacji na morzu 100 potężnych turbin, łączna zainstalowana moc projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 osiągnie imponujące 1440 MW. A to pozwoli nam na zasilenie czystą, odnawialną energią ponad 2 milionów gospodarstw domowych. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Jest to też projekt strategiczny dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Umowa na statki instalacyjne to kolejny, niezwykle ważny etap w jego realizacji – mówi Jerzy Zań, Prezes Zarządu Polenergia S.A.
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk – najważniejsze informacje
Equinor i Polenergiarealizują wspólnie na polskim morzu trzy projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk, o łącznej mocy do 3000 MW.
Projekty Bałtyk 2 i Bałtyk 3 powstają w pierwszej fazie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Projekty są zlokalizowane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, w odległości od 22 do 37 km od linii brzegowej.
Pierwsza energia z farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 ma popłynąć do sieci już w 2027 roku, komercyjny etap ich użytkowania zaplanowano od 2028 roku.
W kolejnej fazie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce Equinori Polenergia rozwijają projekt Bałtyk 1, która będzie oddalony od brzegu o 81 km.
Bałtyk 1, o mocy do 1560 MW, to projekt największej farmy wiatrowej w polskiej części Morza Bałtyckiego, który jest przygotowywany do aukcji w 2025 roku.
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk zasilą zieloną energią ponad 4 miliony gospodarstw domowych.
Najnowsze wiadomości
Książę Koronny Norwegii Haakon z wizytą w Polsce. W Gdańsku zapoznał się z projektami morskich farm wiatrowych Bałtyk realizowanymi przez Equinor i Polenergię
Książę Haakon, następca tronu Norwegii oraz przedstawiciele Rządu Norwegii pod przewodnictwem Sekretarz Stanu Ranghild Sjoner Syrstad oraz Ambasadora Norwegii w Polsce Øysteina Bø, 22 kwietnia 2025 odwiedzili wystawę „Bałtyk. Morze zielonej energii”.
Nowe perspektywy dla przedsiębiorstw w branży offshore
Jakie standardy muszą spełniać dostawcy, by stać się częścią dynamicznie rozwijającego się sektora offshore wind w Polsce? Jakie kompetencje są niezbędne do serwisowania i utrzymania morskich farm wiatrowych? To najważniejsze kwestie omówione podczas Dnia Dostawcy organizowanego przez Equinor i Polenergię rozwijających wspólnie projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk. W spotkaniu wzięło udział ponad 80 firm.
Equinor rusza z budową bazy serwisowej w Łebie. Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego
W Łebie, gdzie wiatr i morze od lat kształtują krajobraz, rozpoczął się nowy rozdział w historii miasta i regionu. We wtorek, 4 marca 2025 roku został symbolicznie wmurowany kamień węgielny pod budowę bazy operacyjno-serwisowej morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To strategiczna inwestycja Equinor, która umacnia pozycję regionu jako ważnego ośrodka morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, a także szansa na rozwój rynku pracy i kooperacji z lokalnym łańcuchem dostaw.